Programare in service 021 9260Acest numar de telefon este disponibil pentru informatii si comenzi plasate de catre operatorii nostri. Numar cu tarif normal din reteaua Telekom.

Ce inseamna DOT

Consumator: Am auzit foarte multe despre DOT. Ce reprezinta el de fapt?

Raspuns: DOT sau data constructorului indica saptamâna si anul fabricarii anvelopei.

Consumator: Am auzit ca ar trebui sa cumpar anvelope cu un DOT recent deoarece anvelopa si componentele sale îmbatrânesc în timp si îsi pierd din proprietati. Este adevarat?

Raspuns: DOT-ul nu conteaza. Este o neîntelegere la nivelul consumatorilor, inclusiv în tara dvs. Acest lucru nu se întâmpla însa în Statele Unite, Franta, Germania sau Australia. Este o simpla prejudecata. De fapt, cea mai importanta nu este data de fabricatie (DOT) ci data la care anvelopele au fost montate pe vehicul. Anvelopa începe sa îmbatrâneasca odata ce este montata si utilizata. Îmbâtrânirea de dinainte este nesemnificativa.

Consumator: Deci spuneti ca anvelopa nu îmbatrâneste semnificativ înainte de a fi montata pe masina. De ce?

Raspuns: Înainte de montare, anvelopa nu este umflata, nu este încarcata si nu este supusa la variatii mari de temperatura în depozit, deci nu se deterioreaza. Întrucât anvelopele sunt concepute sa îsi pastreze performantele pentru o perioada îndelungata în diferite tipuri de utilizare, îmbatrânirea aparuta anterior montarii pe vehicul este nesemnificativa.

Consumator: Dar daca DOT nu conteaza, ce conteaza cu adevarat?

Raspuns: Data la care anvelopa este montata pe vehicul. La utilizare, anvelopa este supusa la multiple solicitari, la impact si la alte conditii care nu exista în depozit. Astfel, o anvelopa începe sa îmbatrâneasca semnificativ dupa montare.

  • Anvelopa montata este supusa la temperaturi ridicate datorate vitezei ridicate, sarcinilor mari sau presiunilor prea mici.
  • În mod similar, chiar daca un vehicul nu este folosit, anvelopele montate îmbatrânesc daca sunt umflate.
  • Din acest motiv, presiunea de umflare, sarcina si expunerea la diferite elemente continua sa fie importante, fiind necesar sa fie verificate periodic.

Consumator: Dar multi soferi cred ca DOT este important. Care este impactul acestei prejudecati?

Raspuns: Impactul poate fi periculos. Consumatorii se vor concentra pe DOT în loc sa fie atenti la mentinerea sigurantei dupa montarea anvelopei. Consumatorii pot alege dealerii în functie de anvelopele noi si nu de calitatea serviciilor. În acest fel, consumatorii îai risca siguranta.

Consumator: Deci anvelopele nu îmbatrânesc atunci când sunt depozitate, ci încep sa îmbatrâneasca odata ce sunt montate pe vehicul. Exista studii care demonstreaza acest lucru?

Raspuns: Au fost efectuate trei studii în Coreea, Germania si Arabia Saudita. Studiile din Coreea si Germania demonstreaza ca nu exista nicio diferenta între performantele anvelopelor noi si cele ale anvelopelor care au stat depozitate 3 ani. Studiul efectuat în Arabia Saudita indica faptul ca o anvelopa rulata timp de un an echivaleaza ca nivel de îmbatrânire cu o anvelopa depozitata 10 ani.

  • Studiu #1: În Arabia Saudita, anvelopele depozitate la o temperatura de 40°C au fost comparate cu anvelope rulate 40.000 km (aproape 2 ani de utilizare pentru un sofer obisnuit). Comparatia a vizat caracteristicile fizice ale cauciucului de la banda de rulare. Au fost necesari 20 de ani de depozitare la 40°C pentru ca anvelopele sa ajunga la aceleasi caracterisici ca cele ale anvelopelor rulate 40.000 km. Altfel spus, o anvelopa utilizata pe un vehicul timp de un an este la fel de îmbatrânita ca o anvelopa depozitata 10 ani, la o temperatura de 40°C. Concluzie: anvelopele îmbatrânesc mult mai rapid atunci când sunt utilizate decât atunci când sunt depozitate.
  • Studiu #2: În Coreea de Sud, Departamentul coreean pentru protectia consumatorului a realizat un test comparativ de siguranta între anvelope noi si anvelope de 3 ani, care nu au fost rulate. Folosind metoda de test KSM6750 (test la viteza ridicata), au fost testate seturi de anvelope de la trei constructori. Nu au fost identificate niciun fel de diferente între anvelopele noi si cele vechi.
  • Studiu #3: ADAC (organizatia auto germana) a comparat anvelopele noi cu cele vechi de 3 ani, dar nefolosite. A fost identificata aceeasi rezistenta la rulare între anvelopele noi si cele vechi.

Consumator: Când ar trebui sa nu mai folosesc o anvelopa?

Raspuns: Michelin recomanda ca anvelopele mai vechi de 10 ani sa nu mai fie folosite, indiferent daca sunt noi sau au fost folosite. Recomandarile pot fi diferite în functie de constructor.

Consumator: Daca spuneti ca anvelopele nu îmbatrânesc foarte mult atunci când sunt depozitate, de ce recomanda Michelin ca anvelopele mai vechi de 10 ani sa nu mai fie folosite chiar daca nu au fost rulate?

Raspuns: Recomandarea Michelin de eliminare a anvelopelor mai vechi de 10 ani este una de precautie si nu una tehnica.

  • Anvelopele sunt supuse la diferite solicitari în timpul utilizarii pe vehicul. Este posibil ca uneori masina sa nu fie corect aliniata sau se poate întâmpla ca presiunea din anvelope sa fie prea mica. La aceastea se adauga denivelarile de pe carosabil, gropile etc.
  • Dupa 10 ani, este practic imposibil sa cunosti toate solicitarile la care a fost supusa anvelopa. Din acest motiv, Michelin recomanda scoaterea anvelopei din uz, ca masura de precautie.
  • În realitate, cei mai multi clienti elimina anvelopele chiar înainte de 10 ani. Garantia Michelin pentru înlocuirea anvelopelor pentru turisme si camionete este valabila 2 ani de la data montarii (de regula, data facturii).

Consumator: Deci anvelopele îmbatrânesc dupa ce sunt montate pe vehicul si trebuie întretinute. Ce recomanda Michelin în acest sens?

R?spuns: Dupa instalare, pe toata durata sa de viata anvelopa trebuie întretinuta:

  • verificare presiune
  • aliniament vehicul
  • verificari periodice
  • verificare adâncime de profil

Consumatorii trebuie sa îzi programeze verificari regulate la dealer.

Sursa: Michelin Norms & Regulations Issue Paper, Sept 2009. Internal Michelin Documentation on Tyre Aging, 2010. Korean Department of Customer Protection (2007); ADAC, the German motorist organization (2007); Saudi Arabia study conducted by Osaka City University, published in Rubber Chemistry and Technology (2003).

Explicatie video