Cosul tau
Cosul dvs. este momentan gol.

☰ Cuprins articole

Ce inseamna DOT

Consumator: Am auzit foarte multe despre DOT. Ce reprezinta el de fapt?

Raspuns: DOT sau data constructorului indica saptamâna si anul fabricarii anvelopei.

Consumator: Am auzit ca ar trebui sa cumpar anvelope cu un DOT recent deoarece anvelopa si componentele sale îmbatrânesc în timp si îsi pierd din proprietati. Este adevarat?

Raspuns: DOT-ul nu conteaza. Este o neîntelegere la nivelul consumatorilor, inclusiv în tara dvs. Acest lucru nu se întâmpla însa în Statele Unite, Franta sau Australia. Este o simpla prejudecata. De fapt, cea mai importanta nu este data de fabricatie (DOT) ci data la care anvelopele au fost montate pe vehicul. Anvelopa începe sa îmbatrâneasca odata ce este montata si utilizata. Îmbâtrânirea de dinainte este nesemnificativa.

Consumator: Deci spuneti ca anvelopa nu îmbatrâneste semnificativ înainte de a fi montata pe masina. De ce?

Raspuns: Înainte de montare, anvelopa nu este umflata, nu este încarcata si nu este supusa la variatii mari de temperatura în depozit, deci nu se deterioreaza. Întrucât anvelopele sunt concepute sa îsi pastreze performantele pentru o perioada îndelungata în diferite tipuri de utilizare, îmbatrânirea aparuta anterior montarii pe vehicul este nesemnificativa.

Consumator: Dar daca DOT nu conteaza, ce conteaza cu adevarat?

Raspuns: Data la care anvelopa este montata pe vehicul. La utilizare, anvelopa este supus? la multiple solicit?ri, la impact ?i la alte condi?ii care nu exist? în depozit. Astfel, o anvelop? începe s? îmb?trâneasc? semnificativ dup? montare.

  • Anvelopa montat? este supus? la temperaturi ridicate datorate vitezei ridicate, sarcinilor mari sau presiunilor prea mici.
  • În mod similar, chiar dac? un vehicul nu este folosit, anvelopele montate îmb?trânesc dac? sunt umflate.
  • Din acest motiv, presiunea de umflare, sarcina ?i expunerea la diferite elemente continu? s? fie importante, fiind necesar s? fie verificate periodic.

Consumator: Dar mul?i ?oferi cred c? DOT este important. Care este impactul acestei prejudec??i?

R?spuns: Impactul poate fi periculos. Consumatorii se vor concentra pe DOT în loc s? fie aten?i la men?inerea siguran?ei dup? montarea anvelopei. Consumatorii pot alege dealerii în func?ie de anvelopele noi ?i nu de calitatea serviciilor. În acest fel, consumatorii î?i risc? siguran?a.

Consumator: Deci anvelopele nu îmb?trânesc atunci când sunt depozitate, ci încep s? îmb?trâneasc? odat? ce sunt montate pe vehicul. Exist? studii care demonstreaz? acest lucru?

R?spuns: Au fost efectuate trei studii în Coreea, Germania ?i Arabia Saudit?. Studiile din Coreea ?i Germania demonstreaz? c? nu exist? nicio diferen?? între performan?ele anvelopelor noi ?i cele ale anvelopelor care au stat depozitate 3 ani. Studiul efectuat în Arabia Saudit? indic? faptul c? o anvelop? rulat? timp de un an echivaleaz? ca nivel de îmb?trânire cu o anvelop? depozitat? 10 ani.

  • Studiu #1: În Arabia Saudit?, anvelopele depozitate la o temperatur? de 40°C au fost comparate cu anvelope rulate 40.000 km (aproape 2 ani de utilizare pentru un ?ofer obi?nuit). Compara?ia a vizat caracteristicile fizice ale cauciucului de la banda de rulare. Au fost necesari 20 de ani de depozitare la 40°C pentru ca anvelopele s? ajung? la acelea?i caracterisici ca cele ale anvelopelor rulate 40.000 km. Altfel spus, o anvelop? utilizat? pe un vehicul timp de un an este la fel de îmb?trânit? ca o anvelop? depozitat? 10 ani, la o temperatur? de 40°C. Concluzie: anvelopele îmb?trânesc mult mai rapid atunci când sunt utilizate decât atunci când sunt depozitate.
  • Studiu #2: În Coreea de Sud, Departamentul coreean pentru protec?ia consumatorului a realizat un test comparativ de siguran?? între anvelope noi ?i anvelope de 3 ani, care nu au fost rulate. Folosind metoda de test KSM6750 (test la vitez? ridicat?), au fost testate seturi de anvelope de la trei constructori. Nu au fost identificate niciun fel de diferen?e între anvelopele noi ?i cele vechi.
  • Studiu #3: ADAC (organiza?ia auto german?) a comparat anvelopele noi cu cele vechi de 3 ani, dar nefolosite. A fost identificat? aceea?i rezisten?? la rulare între anvelopele noi ?i cele vechi.

Consumator: Când ar trebui s? nu mai folosesc o anvelop??

R?spuns: Michelin recomand? ca anvelopele mai vechi de 10 ani s? nu mai fie folosite, indiferent dac? sunt noi sau au fost folosite. Recomand?rile pot fi diferite în func?ie de constructor.

Consumator: Dac? spune?i c? anvelopele nu îmb?trânesc foarte mult atunci când sunt depozitate, de ce recomand? Michelin ca anvelopele mai vechi de 10 ani s? nu mai fie folosite chiar dac? nu au fost rulate?

R?spuns: Recomandarea Michelin de eliminare a anvelopelor mai vechi de 10 ani este una de precau?ie ?i nu una tehnic?.

  • Anvelopele sunt supuse la diferite solicit?ri în timpul utiliz?rii pe vehicul. Este posibil ca uneori ma?ina s? nu fie corect aliniat? sau se poate întâmpla ca presiunea din anvelope s? fie prea mic?. La aceastea se adaug? denivel?rile de pe carosabil, gropile etc.
  • Dup? 10 ani, este practic imposibil s? cuno?ti toate solicit?rile la care a fost supus? anvelopa. Din acest motiv, Michelin recomand? scoaterea anvelopei din uz, ca m?sur? de precau?ie.
  • În realitate, cei mai mul?i clien?i elimin? anvelopele chiar înainte de 10 ani. Garan?ia Michelin pentru înlocuirea anvelopelor pentru turisme ?i camionete este valabil? 2 ani de la data mont?rii (de regul?, data facturii).

Consumator: Deci anvelopele îmb?trânesc dup? ce sunt montate pe vehicul ?i trebuie între?inute. Ce recomand? Michelin în acest sens?

R?spuns: Dup? instalare, pe toat? durata sa de via??, anvelopa trebuie între?inut?:

  • verificare presiune
  • aliniament vehicul
  • verific?ri periodice
  • verificare adâncime de profil

Consumatorii trebuie s? î?i programeze verific?ri regulate la dealer.

Sursa: Michelin Norms & Regulations Issue Paper, Sept 2009. Internal Michelin Documentation on Tyre Aging, 2010. Korean Department of Customer Protection (2007); ADAC, the German motorist organization (2007); Saudi Arabia study conducted by Osaka City University, published in Rubber Chemistry and Technology (2003).

« Info TEHNIC Eticheta UE »
CASTIGA UN SET DE ANVELOPE DE IARNA

Aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a afla detalii cu privire la promotiille noastre si poti fi tu castigatorul unui set complet de anvelope de iarna.

Nume
Prenume
Email
  Detalii si regulament concurs