In Romania schimbarile in materie legislativa sunt la ordininea zilei, nu aveti ocazia sa va obisnuiti cu unele norme ca acestea sunt modificate sau abrogate. Acest lucru este valabil si pentru legislatia rutiera reprezentata de  Ordonanta de Urgenta nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice dar si din regulamentul pentru aplicarea acesteia. Proiectele de lege neintrate in vigoare dar prezentate societatii civile dar si modificari aduse peste noapte fac ca majoritatea soferilor sa nu aiba cunostine actualizate despre legislatia in vigoare.

O modificare adusa codului rutier indirect a intrat in vigoare de curand la data de 1 Mai 2016 prin HG 1017/2015 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de catre angajator care reglementeaza o crestere a salariului minim brut cu aproape 20%. Deoarece punctul de amenda este stabilit ca fiind 10% din salariul minim brut pe economie soferii vor fi cu siguranta afectati fiind nevoiti sa scoata mai multi bani din buzunar pentru orice contraventie.

O norma rutiera care a creeat confuzii este aceea a obligativitatii anvelopelor de iarna. Deoarece un proiect legislativ din 2010 propusese initial perioada 1 noiembrie – 31 martie ca fiind perioada cand anvelopele de iarna sunt obligatorii. Articolul referitor la obligativitatea utilizarii cauciucurilor de iarna a intrat in vigoare la 1 noiembrie 2011, insa cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii in fiecare an incepand cu data de 1 noiembrie, norma fiind modificata, iar din formulare reiese clar ca anvelopele de iarna vor fi obligatorii atunci cand carosabilul este acoperit de gheata si polei.

La capitolul propuneri legislative este de mentionat ca o propunere de modificare a codului rutier se afla in dezbatere. Modificarea are ca scop sanctionarea comportamentelor agresive in trafic. Astfel prin modificarea art. 136 vor fi santionate manevrele de demararea in tromba, circulatia cu viteza la o distanta foarte redusa fata de un alt vehicul, inaintea sau in spatele acestuia, cat si in lateral, in scopul agresarii sau intimidarii conducatorului acestuia, folosirea repetata a semnalelor luminoase sau a claxonului pentru obligarea nejustificata a conducatorului vehiculului din fata de a elibera banda de circulatie.

Aceasta reglementare este intr-adevar una necesara dar ramane de vazut cum va fi si aplicata deoarece astfel de acte vor fi greu de observat de catre politistii rutieri dar si mai greu de demostrat si sanctionat.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.