Jantele, pe langa rolul lor esential, au si o componenta estetica. De aici porneste si multitudinea de modele existente pe piata auto. Daca nu sunt construite din tabla obisnuita, ci din aliaje moderne, cu siguranta v-au facut o gaura in bugetul personal. Pentru a o compensa oarecum, jantele trebuie intretinute periodic.

Cel mai mare dusman al lor este dat de particulele supraincalzite care se desprind din placutele de frina. Acestea se constituie intr-un adevarat bombardament care, intr-o prima faza, compromite finisarea jentii, ca mai apoi sa o deterioreze in mod constant.

Fenomenul se numeste de obicei „coroziune galvanica” si se intelege ca nu are dintre cele mai placute urmari asupra aspectului general al autovehiculului.  Detergentii sau alte substante obisnuite de curatare nu au din pacate rezultatul scontat si nici nu sint suficient de puternici pentru a slabi aderenta particulelor provenite de pe placutele de frina.

Prin urmare, la intretinerea jantelor este indicat sa se foloseasca detergenti speciali.

Pe baza de acid

Acesti detergenti sint folositi pe scara larga de operatorii in detailing, dealerii auto si spalatoriile auto, care doresc sa curete jantele in cel mai scurt timp posibil si cu cel mai mic efort. Curatatorii pe baza de acid sunt in general solutii de 2-3 % acid oxilic, fosforic si/sau hidroclorhidric.

Cei mai multi curatatori care se comercializeaza sub forma de spray apartin acestei categorii. Reversul unei intretineri usoare exista, deoarece prezinta pericolul real de a lasa suprafata gravata daca lasam amestecul sa se usuce pe janta.

De asemenea, trebuie evitata folosirea unor astfel de detergenti pe rotile care prezinta ciupituri, crapaturi sau zgirieturi. Acidul va migra in orice fisura si va accentua procesul de exfoliere si de incretire.

Non-acid

Sint solutii de solventi alcalini, de obicei glicol etilenic, impreuna cu un agent de diluare. Solutia patrunde pe sub murdarie  si particulele din placutele de frina, indepartindu-le. De obicei curatatorii non-acid, necesita o frecare pe suprafata de curatat (cu o perie sau un burete). Efortul merita, pentru ca sint mult mai siguri decit variantele acide.

 

DE CE JANTE DIN ALUMINIU?

Aluminiul prin definitie ofera rezistenta mare si scaderi semnificative ale greutatii in raport cu metalele feroase precum otelul si reprezinta astfel materialul ideal din care se fabrica jantele. De fapt astazi este de neimaginat o lume a sporturilor auto de performanta, care sa nu benefiicieze de avantajele jantelor din aluminiu.
Aliajul folosit pentru fabricarea acestora este 99% aluminiu combinat cu alte elemente, precum Si, Mg

DORITI SA VA SCHIMBATI JANTELE DE LA MASINA ?

Daca DA, in mod sigur ati luat in consideratie :

– modificarea aspectului masinii Dvs.
– obtinerea unor mai bune performante a masinii Dvs
– inlocuirea datorita uzurii / deteriorarii acestora pe drumurile din Romania …
– pur si simplu dorinta de a fi in pas cu moda si noutatile in domeniu pentru cei care-si pot permite
– alegerea unui brand recunoscut, va confera implicit o pozitionare sociala binemeritata
– nu orice janta detine omologae de tip TUV-Germania, in mod special cele NO NAME sau cele fabricate in China si mai ales asa numitele REPLICA WHEELS.In caz de accident, compania de asigurari nu va achita nici un fel de daune, daca masina implicata nu are jantele omologate !

RECOMANDARI PE TIMP DE VARA :

Schimbarea jantelor cu unele din aluminiu, cu o latime si diametru mai mare montate pe 4 anvelope performante mai late poate modifica radical comportamentul dinamic al masinii, al demarajului, eficienta frinarii, stabilitatea sporita in viraje datorate cresterii rigiditatii ansamblului anvelopa/janta, crescind in acelasi timp siguranta si placerea de a conduce, si nu in ultimul rind look-ul masinii Dvs !
Acestea se datoreaza in principal datorita faptului ca jantele din aluminiu sunt mai usoare decit cele din otel la dimensiuni echivalente, avantaj ce rezulta in urma scaderii masei nesuspendate a masinii.
Aliajele de aluminiu au o densitate de aprox 2500-3000 kg/m3 pe cand otelul are aproape 8000 kg/m3, iar aliajele de magneziu coboare pana pe la 1900kg/m3.
De aici rezulta performantele mult mai bune pentru jantele de magneziu folosite exclusiv in competitiile sportive si cele de aluminiu folosite pentru uz stradal.

RECOMANDARI PE TIMP DE IARNA :

Poate v-ati gandit si la schimbarea lor pentru sezonul de iarna, iar aici specialistii va recomanda jante de otel cu anvelope de iarna mai inguste.
De regula, iarna se folosesc diametre mai mici, in vederea obtinerii unui ” balon ” mai mare al anvelopei, care avantajeaza confortul si o aderenta mai buna pe drumuri alunecoase si inzapezite.
Mutarea anvelopelor iarna/vara pe acelasi set de jante nu este indicata ducind la deterioarea anvelopei cit si a jantei.
Astfel solutia optima dar si cea mai ieftina o reprezinta jantele din otel montate pe o anvelopa de iarna.

STYLING & TENDINTE :

Clientul are are posibilitatea de a-si accesoriza propria masina, functie de prioritatile fiecaruia, care ar putea fi :
succesul, statutul pe o scara sociala, stilul, performanta,sexul.
Nu este mai putin adevarat ca masina este o proiectie a personalitatii fiecaruia. Piata after-market a jantelor din aluminiu permite mai mult decit oricare altele fiecaruia dintre proprietarii auto sa aiba o masina unica, distincta, pe care sa o personalizeze dupa gustul fiecaruia.
Trendul cresterii dimensiunilor jantelor a fost initiat de constructorii auto mondiali, ajungindu-se astazi pentru masini din clasa medie-mica la dimensiuni standard de 15”-16”, beneficiind de avantajele dinamice care rezulta in urma montarii lor.
In acest sens si fabricantii de jante after-market au urmat aceeasi tendinta de a mari diametrele jantelor construite, dezvoltind totodata tehnologii de fabricatie si finisare noi, care aduc avantaje desoebite in ceea ce priveste greutatea, rezistenta, look-ul si fiabilitatea lor.

MONTAREA JANTELOR.

Un fapt foarte important si recomandat de toti fabricantii de jante il reprezinta pre-montarea jantelor pe masina fara anvelope.Se vor urmari ca acestea sa nu interfereze cu elementele de suspensie ale masinii, sistemul de frinare, aripi,etc, chiar daca sunt recomandate de catre fabricant !
Spre deosebire de jantele O.E.M ( de fabrica ) jantele after-market se livreaza impreuna cu inele de centrare, care se fizeaza pe butucul masinii si pe gauracentrala aflata in spatele jantei.
Nemontarea acestor inele, poate provoca vibratii pe timpul rularii.Fiecare marca de masina are inele de o anumita dimensiune.
Jantele se vor monta cu sistemul de prindere propriu al producatorului. Intotdeauna acesta se va livra impreuna cu jantele. Este vorba de 4 inele de centrare si 16 sau 20 suruburi ( piulite dupa caz ) si functie de numarul de gauri de prindere al masinii.
Pentru echilibrare se recomanda plumbi adezivi si nu cei tip clipsuri in vederea protejarii finisajului jantei impotriva zgirieturilor si implicit coroziunii.

INGRIJIREA SI CURATAREA JANTELOR.

Se face exclusiv cu apa si sapun.Nu se recomanda folosirea de spray-uri de curatat care pot opaciza pelicula protectoare a jantei si in timp deteriora.
Se recomanda spalarea jantelor saptaminal cind acestea sunt reci si nu incinse, mai ales dupa un drum mai lung cind s-a depus mult praf de la placutele de frina.Nu se vor folosi materiale abrazive, care pot deteriora pelicula de lac a acestora.

 

Diametrul total

Multa lume stie ca diametrul jantelor se masoara in inci (toli), incepand cu 12″ (pe Tico), pana la dimensiuni uriase, “american pimp style”, pentru care nu exista nici macar anvelope – 30″. Diametrul jantelor este usor de masurat cu o ruleta, trecand prin centrul jantei, masurand dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare. Alegerea diametrului unui set de jante depinde numai de dimensiunule inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi totodata inscriptionat pe jante, de obicei fiind primul numar – 15x* unde 15 reprezinta diametrul rotii. Bininteles ca diamentrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti factori ai masinii.

Factorul de echilibru – OS (ET-ul)

Se mai numeste si offset, o dimensiune si dimensiune foarte importanta si mereu imprimata pe orice janta. Spre deosebire de alti parametrii, cum ar fi distanta intre prezoane sau diametrul jantei, factorul de echilibru este mai putin cunoscut si luat in considerare. Insa este poate cel mai important in alegerea unui nou set de roti. Factorul de echilibru influenteaza faptul cum arata o roata montata pe masina, cat patrunde in spatiul rotii si daca anvelopa va atinge sau nu elementele caroseriei, contraaripi sau suspensie. Factorul de echilibru se se masoara intre linia centrala imaginara ce strabate janta lateral pe mijloc si suprafata de montare a jantei, acolo unde face contact cu fuzeta. Aceasta distanta se masoara in milimetrii si este intodeauna inscriptionata pe janta, alaturi de “ET”, ceea ce inseamna “Einpress Tieffe”, factor de echilibru in germana. Nu de putine ori se intampla ca atunci cand franam la viteze mari, volanul sa vibreze (ET nepotrivit pentru suspensia masinii), rotile sa atinga in contraaripi sau spoilere, volanul sa mearga foarte greu si usor si instabil, sau suspensia sa reactioneze gresit, toate acestea putand fi cauzate de alegerea unei jante cu un factor de echilibru eronat.

PCD “Pitch Circle Diameter” – Distanta intre prezoane

este diametrul cercului imaginar facut de centrul prezoanelor. Acesta se masoara in milimetrii. Cand schimbam jantele este esential sa cunoastem acest PCD care reprezinta, de fapt, distanta intre prezoane. In general, fiecare stie ce distanta intre prezoane are masina lui. Fie ca este 4×100, 5×112 ori 5×100, orice masina are o anumita distanta intre prezoane. Daca nu cunoastem exact aceasta dimensiune, putem alege gresit jantele pentru masina noastra. Distanta intre prezoane este de o bicei stantata si pe janta, sub o forma de gen 4×100, unde 4 reprezinta numarul de gauri (prezoane) si 100 distanta in milimetrii intre prezoane. De exemplu, 5×120 este dimensiunea standard pentru BMW, adica – 5 prezoane cu o distanta intre ele de 120 mm. Multa lume stie aceste dimensiuni, insa nu cunosc modalitatea exacta de masurare. – la masini cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse. – la masinile cu 5 prezoane – se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.